نگاهي به زنگ ورزش در مدارس

چيپس بهتر است يا ورزش ؟!

هيس ... !

هوهوچي‌چي، هوهوچي‌چي، هفت ـ‌ هشت نفر از دخترها مانتوي همديگر را از پشت گرفته‌اند و همراه با آن پا مي‌كوبند، چند نفري گوشه حياط حلقه زده‌اند و چيپس مي‌خورند. سه ـ‌ چهار نفري هم با طناب‌هاي نسبتاً سالمي كه در كمد دبيرورزش قبلي جا مانده بود آفتاب مهتاب بازي مي‌كنند. گرگم به هوا نام بازي چند دانش‌آموز شلوغ و پر سر و صداي كلاس است كه حياط مدرسه را پر كرده‌اند. خانم ناظم پشت شيشه اتاق معاون مي‌آيد،‌ بلندگو را روشن مي‌كند و مي‌گويد:‌ «هيس ... ! آروم‌تر كلاس‌هاي ديگه درس دارند،‌ يا آرام باشيد يا برويد سر كلاس» !

جيرينگ !!!

با صداي شكستن شيشه يكي از كلاس‌ها، همه بچه‌ها جيم مي‌شوند. يكي دو نفري به سرويس بهداشتي مي‌روند و بقيه داخل راهرو و كنار بوفه مدرسه زانو به بغل مي‌نشينند. وسط حياط خالي مي‌شود از بچه‌ها. يكي‌شان زيرلب غر مي‌زند: «مثلاً زنگ ورزشه،‌ هركاري مي‌تونيم بكنيم غير از فوتبال.»

آقاي مدير توپ به دست داخل حياط مي‌شود، هيج كس نديد، توپ را چه كسي شوت كرد. مدير تصميم مي‌گيرد پول شيشه شكسته را بين همه بچه‌هاي كلاس تقسيم كند. دقايقي بعد توپ وسط حياط كوچك مدرسه ميان پاي بچه‌ها تاب مي‌خورد. يكي زمين مي‌خورد، تيم ياغي گل مي‌زند، دروازه‌بان عصباني بي‌هدف توپ را با دست پرتاب مي‌كند؛

جيرينگ !!!

 

                                            

 

 

 

 

 

 

 

 

فلسفه اختراع ...

تا به حال فكر كردي چرا زنگ ورزش را اختراع كرده‌اند؟

نويد حسيني،‌ دانش‌آموز كلاس سوم راهنمايي مي‌گويد: «من كه فكر مي‌كنم، به نام ورزش و به كام رياضي است.» او ادامه مي‌دهد: «اين حرف را مي‌زنم، چون يك سري كلاس‌هاي رفع اشكال برايمان مي‌گذارند، دبير ورزش هم در مسابقات است و بهترين زمان را زنگ ورزش مي‌دانند.»

هدي ناصحي، دوم دبيرستان است. او در اين‌باره مي‌گويد: «براي من فرقي نمي‌كند، دبستان كه بوديم نمي‌فهميديم ورزش چيست، فقط عموزنجيرباف بازي مي‌كرديم. راهنمايي و دبيرستان هم آنقدر حياط مدرسه كوچك است كه جز بدمينتون و پينگ‌پنگ بازي حركتي ديگري نمي‌توانيم انجام دهيم.»

ناديا پورمحمدي، دانش‌آموز كلاس اول راهنمايي در حرف‌هايش مي‌گويد:‌ «وقتي حياط مدرسه را استتار كردند، خوشحال شديم مي‌توانبم بدون محدوديت‌هاي قبلي ورزش كنيم، اما حالا مدتي مي‌شود كه معلم ورزشمان به مرخصي رفته است.»

 ناديا ادامه مي‌دهد:‌ «به غير از آن تجهيزات ورزشي هم قديمي شده‌، دسته‌هاي بدمينتون همه پوسيده، توپ‌هاي تخم‌مرغي بي‌پر شده‌اند و توپ‌هاي واليبال كم‌باد است و عملاً نمي‌توانيم ورزش كنيم.»

فرهاد به همراه مهدي در كوچه ايستاده‌اند. با توپ پلاستيكي رنگ و رورفته‌اي ، روپايي مي‌زند و مي‌گويد: «براي من فرق نمي‌كند زنگ ورزش باشد يا نباشد، مهم فوتبال است كه ما در كوچه محله‌مان هم آن را انجام مي‌دهيم.»

مهدي توپ را از فرهاد مي‌گيرد و در ادامه حرف‌هاي دوستش مي‌گويد‌:‌ «فلسفه اختراع زنگ ورزش هم مثل اختراع رياضي است، هيچ فايده‌اي ندارد.»

كمبودها و نبودها ...

مينو جواهري، دبير ورزش دو مدرسه راهنمايي دخترانه است. او مي‌گويد:‌ «حدود 18 ميليون دانش‌آموز در كلاس‌هاي درسي هستند، هر چند آموزش نكات درسي نكته‌اي است كه بايد به آن نوجه كرد، اما ورزش نبايد در حاشيه قرار گيرد.»

اين كارشناس تربيت‌بدني اعتبارات مالي و فضاهاي ورزشي را دليل اصلي ورزش در مدارس مي‌داند و توضيح مي‌دهد:‌ «طبق آماري كه مسئولان ارائه كرده‌اند جمع سرانه فضاهاي ورزشي سرپوشيده و روباز دا‌نش‌‌آموزان كشور، 9 صدم مترمربع است،‌ يعني سرانه فضاي سرپوشيده 2 صدم درصد و فضاي روباز 7 صدم مترمربع، آماري كه با استانداردهاي جهاني فاصله بسياري دارد.»

به گفته جواهري، استاندارد جهاني سرانه فضاي سرپوشيده براي هر دانش‌آموز دو مترمربع و فضاي روباز 6 مترمربع است.

سعيد طبيب‌زاده، دبير ورزش ديگري است كه كمبود نيروي متخصص تربيت‌بدني را يكي ديگر از دلايل ركود ورزش در مدارس كشور مي‌داند. وي مي‌گويد:‌ «اين كمبود در مقطع ابتدايي بيش از ساير مقاطع احساس مي‌شود و اين موضوع منجر به بروز ناهنجاري‌هاي مختلف جسمي ـ‌ اسكلتي در دانش‌آموزان دختر و پسر از جمله؛ كف‌پاي صاف، پاي پرانتزي، پشت گرد و شانه‌هاي افتاده مي‌شود.»

طبيب‌زاده ادامه مي‌دهد: «در كشور تحقيقات بسياري بر روي اين موضوع انجام شده و نتايج آن لزوم توجه مسئولان آموزش و پرورش به زنگ ورزش را جدي‌تر مي‌كند.»

وي همچنين ناكافي بودن و نبود وسايل ورزشي را با توجه به تعداد دانش‌آموزان يكي ديگر از مشكلات زنگ‌ ورزش در مدارس مي‌داند و مي‌گويد‌:‌ «دير رسيدن لوازم از تربيت‌بدني آموزش و پرورش به مدارس و اختصاص چند وسيله ورزشي محدود مثل توپ فوتبال، واليبال، بسكتبال،‌ تنيس روي ميز و بدمينتون، همين‌طور قديمي بودن آن‌ها بي‌انگيزگي را در معلمان ورزش و دانش‌آموزان تقويت مي‌كند.

80 ساله عقب‌مانده ...

هيچ مي‌دانيد درس تربيت‌بدني يا همان ورزش از سال 1306 وارد نظام آموزشي كشور شده است، يعني اين درس قدمتي 80 ساله دارد، پيشينه‌اي كه هر روز بيشتر از روز قبل به دست فراموشي سپرده مي‌شود. چند روز پيش تحقيق يك پژوهشگر انگليسي را مي‌خواندم. در اين تحقيق آمده بود كشورهاي پيشرفته دنيا، قهرمانان ورزشي خود را در مدارس شناسايي مي‌كنند. اين در حالي است كه اگر كمي دقيق به يك ساعت و سي دقيقه زنگ ورزش در كشور خود نگاه كنيم مي‌بينيم،‌ نه‌تنها اين زنگ يكي از مهجورترين زنگ‌هاست بلكه هيج اهميت و جايگاهي براي آن قائل نيستند.

 استانداردهاي جهاني مي‌گويند؛ اختصاص روزي 2 ساعت به ورزش در مدارس ضروري است، اما اينطور كه به نظر مي‌رسد با نگاهي به ظرفيت‌هاي موجود ورزش مدارس، ما باز هم با استانداردها فاصله داريم. البته شنيده مي‌شود در انتهاي برنامه‌ چهارم توسعه، زنگ‌هاي ورزش در طول هفته به 4 ساعت افزايش پيدا مي‌كند.

در آينده‌اي نه‌چندان دور ...

در اين گزارش هم مانند ديگر گزارش‌ها سري به وعده و وعيدهاي مسئولان مي‌زنيم؛ از كمبود فضاي ورزشي در مدارس گفتيم،‌ به تازگي نيز معاون پرورشي و تربيتي سازمان آموزش و پرورش تهران در سخناني گفته، وزارت آموزش و پرورش قصد دارد براي تأمين فضاي ورزشي موزد نياز دانش‌آموزان با سازمان‌ها و نهادهايي كه سالن‌هاي ورزشي دارند براي استفاده از سالن‌هاي ورزشي قراردادي امضا كند تا دانش‌آموزان براي زنگ‌هاي ورزش به اين مراكز مراجعه كنند كه فكر مي‌كنم با اين حساب بايد ساعت رفت و برگشت را از دو ساعت اعلام شده كسر كنيم.

مديركل دفتر تحقيقات و توسعه تربيت‌بدني نيز اعلام كرده كه تا پايان برنامه چهارم توسعه فضاي ورزشي دانش‌آموزان به يك مترمربع خواهد رسيد. البته اين مدير پاسخگو، خبر اختصاص سه ميليارد تومان اعتبار به تربيت‌بدني را نيز بيان كرده و اظهار داشته كه اين اعتبار تنها پاسخگوي يك پنجم نيازهاست. حالا شما خودتان زحمت جمع و تفريق فضاي فعلي سه صدم درصد و اعتبارات را بكشيد.

مديركل دفتر پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي وزارت آموزش و پرورش هم انجام فعاليت‌هاي جايگزين را در دوره احياء تربيت‌بدني و پرورشي مناسب ارزيابي كرده است و نويد داده:‌ به زودي آموزش و پرورش در برنامه‌ريزي ورزشي مدارس به نقاط مطلوب‌تري خواهد رسيد.

مديركل دفتر فعاليت‌هاي ورزشي وزارت آموزش و پرورش، هم علاوه بر تهيه ليست بلندبالايي از دلايل ضعف زنگ‌ ورزشي در مدارس از جمله عوامل جوي غيرقابل پيش‌بيني،‌ كمبود امكانات فضاهاي ورزشي،‌ عدم توانايي معلمان ورزش براي تدريس رشته‌هاي ورزشي و .... اظهاراميدواري كرده است؛ براساس برنامه‌ريزي‌هاي سازمان نوسازي و توسعه مدارس، مدارس با بيش از 10 كلاس از فضاي ورزشي بهره‌مند شوند.

و اما ....

تا به حال دقت كرديد چرا بيشتر اوقات با وجود وسايل نسبتاً خوب در مدارس هيچ تمايلي به ورزش كردن نداريم، يا چرا چاقي در ميان نوجوانان ايراني بيش از ساير سنين شده است، دقت كرديد كه چرا وقتي مي‌دويم نفسمان به شماره مي‌افتد و بعد از دقايقي از نفس مي‌افتيم، چرا حوصله نشستن و يك بسته چيپس خوردن را داريم، اما ورزش و تحرك نه !

بسياري از كارشناسان تربيت بدني و حتي روانشناسان با اين نظر واحد موافق هستند كه دانش‌آموز ايراني چهره بانشاط و شادابي ندارد. ورزشي كه در مدارس از آن با عنوان ورزش صبحگاهي ياد مي‌كنند، بيشتر اوقات توسط يكي از همكلاسي‌هايمان انجام مي‌شود معمولاً با اشتباهات زيادي همراه است،‌ اشتباهاتي كه نه تنها به دانش‌آموزان كمكي نمي‌كند بلكه انجام حركات اشتباه اين نقص را كامل‌تر مي‌كند.

 از سوي ديگر توجه بيش‌ از اندازه مسئولان مدرسه به درس‌هاي تخصصي و بي‌توجهي‌شان به زنگ ورزش يكي ديگر از دلايل تنبلي ما در ورزش كردن است. در حالي كه از ورزش به عنوان يك علم به روز نام مي‌برند اما متأسفانه هيچ اقدام خاصي براي ارتقاي آن انجام نمي‌شود. وعده‌ها و قول‌ها در پشت پرده اعتبارات مالي و تخصيص بودجه گرفتار مانده‌اند و در اين ميان ما دانش‌آموزان مانده‌ايم و ذهن‌هايي سرشار اعداد و بدن‌هايي بي‌تحرك و خسته‌آلود.

 

داریوش نتاج ملکشاه – کارشناس تربیت بدنی

 

 


موضوعات مرتبط: مقالات ورزشی

تاريخ : سه شنبه سی ام مهر 1387 | 9:42 | نویسنده : داریوش احسان نتاج ملکشاه |

زنگ ورزش، يا زنگ تفريح؟




    از روز اول مهرماه، ميليون ها دختر و پسر نوجوان و جوان طبق معمول، سال جديد تحصيلي را آغاز كردند و پس از سه ماه تعطيلات تابستاني، مدارس ابتدايي و دبيرستان ها مملو از دانش آموز شد. برخي از مدارس هنوز بازسازي، رنگ آميزي و مرمت خود را به پايان نرسانده اند و در بعضي از مدارس نيز هيچ حركتي صورت نگرفته و به همان شكل سابق پذيراي دانش آموزان شدند. در اين ميان به تنها موضوع و مساله مهمي كه توجه نشده و مدنظر مقامات ارشد وزارت آموزش و پرورش و مسئولان مدارس قرار نگرفته مقوله پراهميت ورزش است.
    معلم ها و دبيران دروس مختلف با توجه به وقت آزادي كه دارند كلاس هاي درسي خود را با مديران مدارس هماهنگ و تنظيم مي كنند و مربيان ورزش به انتظار مي نشينند تا ساعات خالي و به جامانده را به زنگ ورزش اختصاص دهند! البته در بيشتر مدارس، معلم ورزش متخصص وجود ندارد و در زنگ ورزش از معلمان يا دبيران بيكار براي اداره زنگ ورزش استفاده مي شود و اگر معلم بيكاري وجود نداشته باشد، دانش آموزان، زنگ ورزش را به زنگ تفريح تبديل مي كنند و به اين ترتيب ساعات و زمان ورزش در مدارس كشورمان خاصيت و هويت خود را از دست داده و نشاني از تربيت بدني در مدارس ديده نمي شود.
     در سال هاي اخير معاونت تربيت بدني در وزارت آموزش و پرورش حذف شده و با وجود اعتراضات مكرر و زياد دبيران ورزش و حتي سازمان تربيت بدني و اعضاي فراكسيون ورزش در مجلس شوراي اسلامي، تاثيرگذار نبوده و جايگاه ورزش در اين وزارتخانه عريض و طويل تضعيف شده است. هرچند با تاسيس فدراسيون ورزش دانش آموزان انتظار مي رفت تا دگرگوني و تحول قابل توجهي در ورزش مدارس به وجود آيد، ولي اين انتظار دوستداران ورزش عملي نشد و فدراسيون ورزش دانش آموزان هم به بن بست خورد. به طوري كه در ماه هاي اخير هيچ گونه حركتي از اين نهاد ورزشي به چشم نمي خورد و از مدت ها قبل فدراسيون دانش آموزان بدون رئيس مانده و تنها يك تابلو و نامي از اين فدراسيون باقي مانده است!
    مقامات بلندپايه سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك و روِساي فدراسيون ها بايد اين واقعيت را بپذيرند تا زماني كه ورزش در بين دانش آموزان به صورت جدي و با برنامه ريزي اصولي دنبال نشود، زيرساخت ورزش ما سست و بي دوام خواهد بود و دلخوشي به تك ستاره ها و گل هاي خودرو كارساز نيست و نمي تواند پيروزي هاي ورزشكاران را تداوم بخشد و تكرار قهرماني را تضمين كند.
    در شرايط كنوني مسئولان ورزش بايد به فكر بسترسازي و ايجاد زمينه مساعد براي تعليم و تربيت دانش آموزان نوجوان و جوان باشند و ساختار نامناسب ورزش و تربيت بدني در آموزش و پرورش را به صورت اساسي تغيير دهند.
    رئيس سازمان تربيت بدني پس از مطالعه گزارش مشاورانش به اين نتيجه رسيده كه نگاه ويژه اي به ورزش مدارس داشته باشد و در همين راستا، اواخر ارديبهشت ماه سال جاري در نامه اي كه به وزير آموزش و پرورش نوشت از ايشان خواست كه به ورزش دانش آموزان توجه بيشتري معمول دارند و به خصوص ورزش صبحگاهي را در مدارس احيا كنند.
    معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني در آن نامه با اشاره به فقر حركتي در بين دانش آموزان، خواستار احيا و گسترش ورزش صبحگاهي در مدارس كشور شد.
    در نامه مهندس محمد علي آبادي به وزير آموزش و پرورش، تاكيد شده است: "ترويج ورزش همگاني به خصوص ورزش صبحگاهي در مدارس موجب افزايش نشاط و شادابي دانش آموزان خواهد شد."
    رئيس سازمان تربيت بدني اين واقعيت را قبول كرده و معتقد است چنانچه در سال هاي اوليه زندگي كودكان، نوجوانان و جوانان، اساس و زيربناي مستحكم سلامت و نيرومندي با ورزش ايجاد نشود، احتمال موفقيت در درازمدت به طور قطع كاهش مي يابدو..."
    علي آبادي در نامه اش به وزير آموزش و پرورش به نكات مهم ديگري هم اشاره كرده كه نقل آن در اين مقال نمي گنجد. در فرصتي مناسب به آن مي پردازيم و درباره انحطاط و نزول ورزش در مدارس و آموزشگاه ها بحث مفصلي خواهيم داشت. اما ذكر اين نكته هم ضروري است كه امروزه تمامي كشورهاي پيشرفته در ورزش، بيشترين نيرو و سرمايه خويش را به ورزش دانش آموزان و پايه سازي اختصاص مي دهند. 
       اميدواريم رئيس سازمان تربيت بدني نامه اي را كه در روزهاي آخر ارديبهشت ماه به وزير آموزش و پرورش درخصوص توجه ويژه به ورزش نوشته تعقيب كند و اين موضوع را به صورت جدي دنبال كند، تا ورزش دانش آموزان از ركود و بي تحركي نجات يابد.

 

 

داریوش احسان نتاج ملکشاه – کارشناس تربیت بدنی


موضوعات مرتبط: علمی ، مقالات ورزشی

تاريخ : سه شنبه سی ام مهر 1387 | 9:37 | نویسنده : داریوش احسان نتاج ملکشاه |

 

نمونه طرح درس تربيت بدني

مشخصات كلي

شماره طرح درس:                      مجري:                          مدت اجرا:                            موضوع:آموزشي پنجه ي واليبال

نام درس: تربيت بدني                تاريخ اجرا:                    محل اجرا:                              كلاس:

اهداف

اهداف كلي

آموزش پنجه ي واليبال

شناختي

توضيح در مورد رشته ي واليبال (نشان دادن مهارت پنجه و استفاده از اين مهارت در موقعيتهاي مختلف و محاسن .

رواني- حركتي

نشان دادن مهارت پنجه.

عاطفي

علاقمند نمودن دانش آموزان به يادگيري اين مهارت با توجه به محاسن آن در ايجاد روحيه ي همكاري با ساير بازيكنان

آمادگي سازماني

حضور و غياب – تعويض لباس – بازديد از فضاي آموزشي ( حياط مدرسه) و اطمينان پيدا كردن از ايمن بودن امكانات وسايل مورد استفاده.

آماده سازي (گرم كردن)

عمومي

شامل ( راه رفتن – دويدن نرم- كشش – گرم كردن تمامي مفاصل و عضلات بدن بويژه عضلات بزرگ

تخصصي

شامل ( گرم كردن عضلات كمر بند شانه و پاها)

مراحل اجرا

مرور مطالب قبلي

در اين مرحله با توجه به اينكه دانش آموزان گرم كرده اند بسيار سريع به مطالب قبلي كه در ارتباط با آشنايي با توپ و مناطق 6 گانه زمين واليبال بوده اشاره مي شود.

آموزش مهارت

شكل مهارت را نشان مي دهيم* ايستادن پاها به اندازه ي عرض شانه بازويك پا به اندازه ي نصف طول كفش جلوتر قرار مي گيرد. زانوها كمي خم مي شود . دستها ابتدا بصورت آزاد در حاليكه از آرنج خم شده در كنار بدن قرار دارد* حالت انگشتان دستها شصت در زير و بقيه ي انگشتان بحالت راحت در مقابل يكديگر و با فاصله ي تقريبي قطر يك توپ واليبال قرار دارند به شكلي كه انگشتان شصت و سبابه ي دو دست يك مثلث را مي سازند . ارسال توپ از مقابل پيشاني با بند اول و دوم انگشتان دست و استفاده از مچ دست و باز شدن زاويه آرنج بصورت قوس.

تمرين

بازي

هر دو نفر در مقابل يكديگر قرار گرفته و آموزش مهارت پاس پنجه را انجام مي دهند. با نظارت دبير مربوطه اين تمرين مي تواند در مرحله ي پيشرفته بصورت نشسته ، روي شكم خوابيده ، پاس پشت نيز انجام گيرد با توجه به سطح كلاس.

بازگشت به حالت اوليه

در اين مرحله بايد ضربان قلب و تعداد تنفس كاهش يابد.

با آرام راه رفتن و حركات كششي انجام گرفته و در حين انجام حركات تذكرات بهداشتي و موارد خاص را متذكر مي شويم.

تهیه وتنظیم : داریوش احسان نتاج ملکشاه


موضوعات مرتبط: علمی ، مقالات ورزشی

تاريخ : سه شنبه بیست و سوم مهر 1387 | 8:37 | نویسنده : داریوش احسان نتاج ملکشاه |

جدول شطرنج :

      معمولاً جدول شطرنج به دو روش دوره ای و سویئسی برگزار می گردد .

الف ) : جدول شطرنجی به صورت دوره ای :

 1) اگر تعداد بازیکنان زوج باشد

 2) اگر تعداد بازیکنان فرد

1) اگر تعداد بازیکنان زوج باشد:

          دور اول تعداد بازیکنان زوج همانند جدول دوره ای منظم است مثلاٌ اگر 8 بازیکن داشته باشیم  دور اول آنها عبارت است از :                                                                        برای تعیین دور دوم این طور عمل می کنیم هر بازیکن که در دور اول با بازیکن دیگر بازی کرده در دور دوم با بازیکنی بازی می کند که یک شماره بزرگتر از بازیکن اول باشد مثلاً در دور اول بازیکن شماره 6 با بازیکن شماره 3 بازی کرده است در دور دوم بازیکن شماره 6 با یک شماره بزرگتر نسبت به بازیکن شماره 3 یعنی شماره 4 بازی خواهد داشت و به همین ترتیب با بازیکن شماره 7 بازی می کند .

 

موارد استثنا :

 

·  اگر یک بازیکن با بازیکن شماره جدول بازی کرده باشد و در دور بعدی با بازیکن یک شماره بزرگتر نسبت به خود بازی می کند مثلاٌ در دور اول بازیکن شماره 1 با بازیکن شما ره 8 بازی کرده است در دور دوم با بازیکن شماره 2 بازی می کند .

 

·  گاهی مواقع یک بازیکن با بازیکن شماره بزرگتر نسبت به حریف دور قبل خود بازی می کند در این صورت شماره خودش به دست می آید و می دانیم که یک بازیکن نمی تواند با خود بازی کند لذا در مورد بازیکن مذکور با بازیکن بزرگترین شماره جدول بازی می کند                            مثلاٌ در دور اول بازیکن شماره 5 با بازیکن شماره 4 بازی کرده است در دور دوم بازیکن شماره 5 با شماره خودش یعنی 5 نمی تواند بازی کند لذا بازیکن شماره 5 با بزرگترین شماره جدول یهنی 8 بازی می کند .(به هفت دور تعداد هشت بازیکن توجه نمایئد)

 

          

گروه هفتم

گروه ششم

گروه پنجم

گروه چهارم

گروه سوم

گروه دوم

گروه اول

4

8

8

7

3

8

8

6

2

8

8

5

8

1

5

3

1

6

4

2

7

5

3

1

6

4

7

2

6

2

2

5

5

1

1

4

4

7

7

3

6

3

7

1

3

4

6

7

2

3

5

6

1

2

5

4

 

           

 

  

 

1)         اگر تعداد بازیکنان فرد باشد :

 

     جدول دوره ای شطرنج برای تعداد بازیکنان فرد مانند جدول تعداد بازیکنان زوج بالاتر و نزدیکتر به آ نهاست این بدین معناست که وقتی تعداد بازیکنان فرد است یک شماره بزرگتر در جدول منظور می کنیم ودر این صورت بازیکنی که با بزرگترین شماره جدول روبرو شود د ر آن دور استراحت می کنیند در مثال قبل اگر تعداد بازیکنان را هفت در نظر بگریم کلیه ی بازیکنانی که با بزرگترین شماره جدول روبرومی شوند استراحت می کنند در دور اول بازیکن  شما ره یک و به همین ترتیب باریکنان با شماره های 5، 2، 6، 3، 7، 4 در دورهای بعدی استراحت  خواهند داشت .

 

·     تعیین رنگ مهره بازیکنان :

      

       تعیین رنگ مهره بازیکنان در دور اول بدین صورت است که به شماره های دو بازیکن  توجه

   می کنیم آن بازیکنی که شماره کوچکتر دارد با مهره سفید و بازیکنی که شماره بزرگتر دارد با مهره سیاه بازی می کند برای تعیین رنگ مهره در دور دوم و به بعد به روش زیر عمل  می کنیم :

    

         شماره های دو بازیکنی که با هم بازی می کنند را جمع می کنیم اگر مجموع دو شماره فرد باشد بازیکنی که شماره کوچکتر دارد با مهره سفید و بازیکن با شماره بزرگتر با مهره سیاه بازی می کند چنانچه دو شماره بازیکن زوج باشد بازیکن با شماره بزرگتر با مهره سفید وبازیکن با شماره کوچکتر با مهره سیاه بازی می کند .

                                 

     موارد استثنا:

 

     بزرگترین شماره جدول با بازیکنانی که شماره های 1 تا نصف جدول (یک تا نصف تعداد بازیکن) را دارند با مهره سیاه و با بقیه شماره های جدول با مهره سفید بازی خواهند کرد.

 

·     برای آشنایی بیشتر به هفت دور مثال قبل توجه نمایید.(8 تیمی )

 

جدول شطرنج به روش سوئیسی

 

 

-        مشخصات کلی این روش به شرح زیر است :

 

·           کلیه شرکت کنندگان در یک جدول بازی می کنند .

·           هیچ شرکت کننده ای به علت شکست از دور مسابقه حذف نمی شود .

·    در هر دوراز  مسابقه ها تا حد امکان بازیکنانی با یکدیگر روبرو می شوند که دارای امتیاز مساوی باشد .

·           دو بازیکن بیشتر از یک بار مقابل هم قرار نخواهند گرفت.

 

-    چگونگی تعیین حریفان :

 

                    الف: در صورتی که بازیکنان درجه بندی شده باشند تمام بازیکنان به ترتیب درجه      

                    بندی که دارند از شماره یک (قویترین بازیکن یا بالا ترین درجه ) تاآخر در جدول   

                    قرار می گیرند.

 

                  ب: در صورت عدم درجه بندی برای بازیکنان مدیر مسابقه می تواند بازیکنان شناخته     

                  شده و باسابقه را درجه بندی نموده به ترتیب ازشماره یک الی آخر در جدول قرار دهد.

 

                 ج : در صورت عدم شناخت بازیکنان ویا خم سطح بودن شرکت کننده ها می توان آنها   

                  را از طریق قرعه کشی در جدول قرار دارد

 

·     چگونگی تعیین حریف برای هردور:

 

به منظور آسان شدن امر تعیین حریف برای هر بازیکن در هر دور از کارت استفاده میشودشکل زیر نمونه ای از کارت مخصوص برگزاری مسابقه ها به روش سوئیسی را نشان می دهد .                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران

 

نام خانوادگی :                                    شماره :                           تاریخ تولد :

نام :                                                درجه :                            نام باشگاه :

مسابقه :                                           تاریخ  

·     چگونگی تعیین حریف در دور اول:

       در صورتیکه تعداد شرکت کنندگان زوج باشدهر بازیکن حریفی خواهد داشت ولی در             صورتیکه تعداد شرکت کنندگان فرد باشد یکی از لاجرم استراحت خواهد نمود وبرای این استراحت

یک امتیاز پادا ش می گیرد.

- همیشه بازیکنی که آخرین شماره را دارد استراحت می گیرد.

- هیچ بازیکنی نمی تواند در طول مسابقه دو بار استراحت کند .

- به این ترتیب اگر 65 شرکت کننده داشته باشیم شماره 65 در دور اول استراحت دارد.

  نحوه عمل برای 64 نفر باقیمانده و در جدول های زوج به شرح زیر است :

۱)   تمام کارتهای بازیکنان را به ترتیب شماره دنبال هم قرار می دهیم .

2)   نیمی از کارتها را جدا می کنیم (درحالت فوق 32 کارت).

3) به ترتیب شماره از بالا تا پایین یک با نصف به علاوه یک ، دو با نصف به علاوه دو.......

·     تعیین رنگ مهره :

            در دور اول مسابقه رنگ مهره بازیکنان باقرعه تعیین می شود به این ترتیب که مدیر مسابقه دو نفر اول را فرا خوانده و برای آنها قرعه کشی نموده ورنگ مهره شان را تعیین می کنند در صورتیکه شماره یک سیاه و دو سفید داشته باشد شماره های فرد جدول با مهره سیاه و شماره های زوج با مهره سفید بازی می کند .

·     چگونگی تعیین حریف در دور دوم

      برای تعیین در دورهای بعد نخست با توجه به امتیازات حاصله کارتهای بازیکنان هم امتیاز را جدا می کنیم در پایان دور اول می توانیم سه گروه کارت داشته باشیم:

  1) یک امتیازیها      

  2) نیم امتیازیها         

  3) صفر امتیازیها

    در مورد یک امتیازیها نخست آنها را به ترتیب شماره از کوچک به بزرگ مرتب می کنیم آنگاه مانند دور اول عمل نمود ه نیمه اول بازیکنان را به همان تر تیب دور اول با نیمه دوم روبرو می نماییم.

·     تعیین رنگ مهره در دور دوم :

    در صورتیکه دو حریف در دور قبل رنگ متفاوت داشته اند به سادگی رنگ مهره آنان را عوض می کنیم و اگر در دور قبل رنگ مهره شان یکسان بوده است با جابه جا کردن حریفان رنگ مهره شان عوض می شود به مثال زیر توجه فرمایید:

                             9  با 1                               1( سفید ) __ _ 8 ( سفید )

                            2  با   8                             2 ( سیاه ) ____ 9 ( سیاه )

                                11 با  5                              5 ( سفید ) ___ 10 ( سفید)

                                6 با 10                               6 ( سیاه ) ___ 11 ( سیاه )

    توجه :

         در مورد نیم امتیازیها به همین شکل عمل می نماییم .

   نکته مهم :

       اگر فرضاً تنها دو نفر داشته باشیم که امتیاز یا صفر امتیاز داشته باشند بدیهی است که باز هم بازی کرده اند در چنین حالتی چه باید کرد؟

           در این موارد باید به انتقا ل بازیکنان مبادرت ورزیم قاعده کلی آن است که هر گاه هنگام تععین حریف در یک گروه هم امتیازیها تعداد نفرات فرد باشد یا با زیکنان آن گروه با هم بازی کرده باشند از انتقا ل بازیکنان کمک می گیریم اگر در مثال ذکر شده فوق یک امتیازها به جای هشت  نفر 7 نفر می داشتیم باید یکی از بازیکنان نیم امتیازی را به گروه یک امتیازیها وارد نماییم توجه داشته باشیم که مهمترین شرط انتخاب فردی که ارتقاء می یابد آن است که به هماهنگی رنگ مهره ها ی بازیکنان بالاتر کمک نماید آنکه آنرا مختل نماید .

     توجه :

             قوانین عام حاکم بر دور های اول ودوم همچنان تا پایان حاکم است .

         نکته مهم دیگر در انتقال آن است که کسی ارتقاء پیدا می کند که کوچکترین شماره را دارد اما     جای بزرگترین شماره گروه بالاتر را می گیرد صرف نظر از اینکه چه شماره ای داشته باشد.

 


موضوعات مرتبط: ورزشی ، علمی ، مقالات ورزشی

تاريخ : چهارشنبه سوم مهر 1387 | 0:0 | نویسنده : داریوش احسان نتاج ملکشاه |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.